Algemene voorwaarden

1. Algemeen

1.1 Onder deze Algemene Voorwaarden wordt verstaan:

  • Opdrachtnemer: de onderneming Soil Therapy.
  • Opdrachtgever: de contractuele wederpartij van Opdrachtnemer.

1.2 Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle aanbiedingen, overeenkomsten, en diensten van Opdrachtnemer.
1.3 De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden van Opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2. Aanbiedingen en Totstandkoming Overeenkomst

2.1 Alle door Opdrachtnemer uitgebrachte aanbiedingen zijn vrijblijvend, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen.
2.2 Opdrachtnemer mag bij het uitbrengen van een aanbieding uitgaan van de juistheid van de door Opdrachtgever verstrekte gegevens.
2.3 Een overeenkomst komt tot stand zodra Opdrachtgever de offerte van Opdrachtnemer schriftelijk of per e-mail heeft bevestigd.
2.4 Alle overeenkomsten kwalificeren als inspanningsverplichtingen, tenzij partijen uitdrukkelijk een resultaatsverplichting overeenkomen.

3. Prijzen

3.1 Opdrachtnemer is gerechtigd de overeengekomen prijs tussentijds te verhogen bij onvoorziene kostenverhogende omstandigheden, zoals wijzigingen in belastingen (bijv. BTW). Opdrachtgever wordt hiervan schriftelijk of per e-mail op de hoogte gesteld.
3.2 De in de offerte genoemde prijsopgave omvat tevens reis-, verblijfkosten en overige kosten zoals fotokopieën, assessments, voorbereidingstijd, en BTW.

4. Vertrouwelijkheid

4.1 Opdrachtnemer verplicht zich tot geheimhouding van alle informatie en gegevens van Opdrachtgever, behalve wanneer de wet anders voorschrijft.
4.2 Evenzo zal Opdrachtgever zonder toestemming van Opdrachtnemer geen mededelingen doen aan derden over de aanpak, werkwijze en rapportages van Opdrachtnemer.

5. Intellectuele Eigendom

5.1 Opdrachtnemer behoudt alle rechten op door haar gemaakte presentaties, documenten, hand-outs, afbeeldingen en de bijbehorende informatie en 'know-how'.
5.2 Deze materialen mogen zonder schriftelijke toestemming van Opdrachtnemer niet worden gekopieerd, aan derden worden getoond, of anderszins worden gebruikt dan waarvoor ze verstrekt zijn.
5.3 Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor eventuele inbreuken op intellectuele eigendomsrechten van derden.

6. Betalingsvoorwaarden

6.1 Betaling dient te geschieden binnen 14 dagen na factuurdatum, tenzij anders overeengekomen.
6.2 Verrekening van vorderingen door Opdrachtgever is uitgesloten, tenzij Opdrachtnemer in staat van faillissement verkeert.
6.3 De volledige vordering tot betaling wordt onmiddellijk opeisbaar bij overschrijding van de betalingstermijn, faillissement, surseance van betaling, ontbinding of liquidatie van de onderneming van Opdrachtgever, of onder curatele stelling of overlijden van Opdrachtgever.

6.4 Bij overschrijding van de betalingstermijn is Opdrachtgever zonder nadere ingebrekestelling in verzuim en is wettelijke rente verschuldigd.
6.5 De verschuldigde rente bij zakelijke transacties is gelijk aan de wettelijke handelsrente volgens het Burgerlijk Wetboek.
6.6 Buitengerechtelijke incassokosten bedragen 15% van de hoofdsom, vermeerderd met eventuele rente, met een minimum van € 50,--. Indien de werkelijke kosten hoger zijn, worden deze in rekening gebracht.
6.7 Indien Opdrachtnemer in een gerechtelijke procedure in het gelijk wordt gesteld, komen alle daaraan verbonden kosten voor rekening van Opdrachtgever.

7. Onuitvoerbaarheid van de Opdracht

7.1 In geval van overmacht zal de getroffen partij dit onmiddellijk aan de andere partij melden en zullen partijen gezamenlijk naar een redelijke oplossing zoeken.
7.2 Opdrachtnemer heeft het recht om de uitvoering van de werkzaamheden op te schorten bij overmacht of omstandigheden buiten haar invloedsfeer, zoals weersinvloeden of verlies van materialen.
7.3 Indien de overmacht langer dan twee maanden duurt of nakoming blijvend onmogelijk wordt, kan de overeenkomst worden ontbonden voor het niet nagekomen deel, zonder recht op schadevergoeding.

8. Wijziging van de Opdracht

8.1 Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen die bij aanvang van de opdracht niet waren voorzien, zullen partijen in goed overleg de opdracht aanpassen.
8.2 Opdrachtnemer is gerechtigd om meerwerk in rekening te brengen indien de omvang van de opdracht wijzigt of indien de verstrekte informatie niet correct blijkt.
8.3 Wijzigingen in de opdracht en de daaraan verbonden nieuwe condities vormen samen één geheel met de oorspronkelijke opdracht.

9. Ontbinding en Opschorting

9.1 Opdrachtnemer is gerechtigd om de overeenkomst te ontbinden of de uitvoering op te schorten bij niet-nakoming door Opdrachtgever of in geval van faillissement, surseance van betaling, onder curatelenstelling, of stillegging van de onderneming van Opdrachtgever.
9.2 Dit laat overige rechten van Opdrachtnemer, zoals schadevergoeding, onverlet.
9.3 Opdrachtnemer is in geval van ontbinding niet verplicht tot enige schadevergoeding aan Opdrachtgever.

10. Aansprakelijkheid

10.1 Opdrachtnemer is alleen aansprakelijk voor directe schade die het gevolg is van een aan haar toerekenbare tekortkoming in de uitvoering van de opdracht, voor zover deze tekortkoming is te wijten aan het niet in acht nemen van de zorgvuldigheid, deskundigheid en vakmanschap die verwacht mag worden.
10.2 Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals bedrijfsschade, inkomstenderving, of schade veroorzaakt door derden.
10.3 De schadevergoeding is beperkt tot het bedrag van het honorarium dat Opdrachtnemer voor de opdracht heeft ontvangen, met een maximum van het declaratiebedrag over de laatste drie maanden bij opdrachten met een langere looptijd.

11. Geschillen en Klachten

11.1 Overeenkomsten tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever worden beheerst door Nederlands recht.
11.2 Het indienen van een klacht schort de verplichtingen van Opdrachtgever niet op.
11.3 Partijen zullen eerst proberen om geschillen in onderling overleg op te lossen.
11.4 Indien het geschil niet minnelijk kan worden opgelost, zal het worden voorgelegd aan de bevoegde rechter.